پاسخ نظرات دوستان

 آقای علیپور:

نظر ایشون: دوست عزیز متاسفانه کشت این گیاه در روستا با مشکل برخورد کرده اینجانب چندین نوبت به مکان مورد نظر مراجعه کردم تا دلیلش را بدونم (من در این روستا سمتی ندارم و فقط از سر دلسوزی)ولی نتوانستم اقای طحان را ملاقات کنم

پاسخ: دوست عزیز متاسفانه روستای ما با مشکل جدی عدم مدیریت روبروست - شما دوست عزیز هرچند هم که تلاشتون قابل قدردانی هست اما از قدیم گفتن یک دست صدا نداره - متاسفانه جوانان روستا کنار زده شدند و افراد مسن هم با تمام تجربه ای که دارند و ما برایشان احترام قائلیم اما فقط تجربه دارند و با مسائل روز آشنا نیستند و باز هم متاسفانه می گویند ما که چند صباحی بیشتر عمر نمی کنیم (عمرشان طولانی باد انشاالله)  و به فکر آینده جوانانشان نیستند جوانانی که میخواهند در این روستا زندگی کنند. شاید بعضی دوستان بگن که فکر خودت هستی باید بگم حرفه و درسی که من خواندم به گونه ای هست که در منطقه گناباد برام کاری نیست و در آینده محل زندگی من غیر از گناباد خواهد بود من فقط به فکر جوانان عزیز روستا هستم.

مهمان:

نظر ایشون : جناب اقای اکبری در شهرستان گناباد 2داور داریم که به طور تخصصی در رشته فوتسال فعال میباشند که تا جایی که بنده سوال کردم در استان خراسان رضوی داوری میکنند ایا شما میدانید یکی از این داوران محترم از بچه های باصفای ریاب است؟ در روستاهای دیگر اگر اینچنین مواردی باشد حلوا حلواش میکنند لااقل شما یه مصاحبه با ایشان داشته باشید تا هم جوانان روستای ریاب با ایشان اشنا شوند و هم ایشان دلگرمتر با تشکر

پاسخ : دوست عزیز من این شخص رو نمیشناسم یعنی فکر کنم خیلی از دوستان نمیشناسند وگرنه حتما در مورد ایشون مطلبی برای علاقه مندان می گذاشتم. اگه اسم و فامیل ایشون رو می دونید به من هم اطلاع بدید. تشکر فراوان

آقای عبدلی:

نظر ایشون: با سلام
میشه بفرمایند دادن آب به دامداریهای غیر مجاز که باعث آلودگی هوای بافت جدید روستا شده با کدام عقل سلیم ورویا رانتی صورت گرفته .

پاسخ : دوست عزیز و گرامی من هم با مساله آب دادن به این دامداری ها مخالف هستم البته این دامداری هایی که جدید راه افتاده از ریابی ها نیست و غریبه هستند . پاسخی یافتید به ما هم اطلاع بدید.

سر در مشکل ساز

با سلام خدمت دوستان

متاسفانه بار دیگر به علت عدم همکاری هم روستایی های عزیز پروژه ای در روستا در حال انجام است که مشکلاتی در پی داشته و خواهد داشت به شرح زیر:

۱- به گفته دوستان هزینه ای بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان برای سردر روستا اختصاص داده شده که هزینه ای بسیار گزاف بوده و بالاتر از مبلغی است که در آن کار خواهد شد. این صحیح نیست که اداره میراث فرهنگی و بنیاد مسکن با نام روستای محبوبمان ریاب بودجه های گزاف درخواست نموده و بعد از خرج نمودن مبلغی ناچیز مابقی را کن فیکون کرده و به جیب مبارک بزنند.

۲- گفته شده تا الان مبلغ ۶۰ میلیون تومان برای این سر در خرج شده با یک حساب سر انگشتی و با محاسبات بسیار ساده می توان دریافت که این مقدار بیش از کار انجام شده است با این مبلغ می توان یک خانه در روستا درست نمود در حالی که ما میبینیم این سردر فقط آهن و پایه های ان انقدر خرج برداشته است- شما باور می کنید؟؟؟

۳- کارگرانی که در این پروژه مشغول فعالیت هستند متاسفانه اکثر موارد در گوشه ای نشسته مشغول چای خوردن یا کارهای دیگه هستند و انجام آن را به تاخیر می اندازند و این جدا از مساله گرد و خاک و کثیف شدن وسایل نقلیه مردم با مصالح درست شده و استفاده نشده ُ ایجاد مزامحت نیز می نماید.

۴- با اقدام مهندس ناظر این پروژه قسمتی از راه اصلی اشغال شده و حتی با تلاش و پیگیری جناب آقای محمد ایمانی نژاد (شورا محترم) نیز باز این کار انجام شده و در پاسخ مردمی که گفته بودند این با گرفتن راه اصلی رفت و آمد دو اتوموبیل سخت خواهد شد فرموده بودند : هر وقت دو اتوموبیل به آن محل برسد یکی ایستاده تا دیگری رد شود. ما در عمل خواهیم دید که این مسئله مشکلاتی برای مردم ایجاد خواهد کرد.

دوستان عزیز ریابی لطفا در برابر این گونه مسائل مسئولین روستا را تنها نگذاشته و همه به میدان آمده تا احقاق حق کنیم.

مسئله آب در روستا

با سلام چندی هست که با مسئله کم آبی در روستا مواجه شده ایم . که دیشب مثل اینکه گفتند پمپ آب چاه سوخته اما مسئله به قبل بر می گردد.

متاسفانه با همکاری برخی مسئولین به برخی از گاوداری های غیر بومی روستا انشعاب آب تعلق گرفته و به هر دلیل مسئولین روستا اقدامی در این باره نکردند.

ایا این درست است که زن وفرزند مردم به خصوص افرادی که در بافت قدیمی به سر می برند با مشکل کمبود آب مواجه باشند و به گاوداری ها آب داده بشه؟ متاسفانه مسئولین چون در خوش نشین روستا زندگی می کنند با این مسئله زیاد روبرو نیستند در نتیجه اقدامی در این باره نمی کنند. مسئولین اداره آب وفاضلاب هم که به این گاوداری ها مجوز دریافت انشعاب آب داده اند مقصر هستند.

دوستان عزیز اگه نظری دارید بگید؟

شورا

با سلام خدمت هم روستائیان عزیز و تبریک به شوراهای منتخب مردم

در روستا همواره شورا نقش ریش سفید را بازی می کرده و می کند. باید توجه داشت که شورا منتخب مردم بوده و بایستی در راه خدمت به مردم روستا قدم بگذارد. متاسفانه در دوره های قبل زیاد شاهد این موضوع نبودیم.

چند مساله هست که باید متذکر بشیم:

۱- تمامی رفتار و کردار شوراهای محترم در این دوره زیر ذره بین اینجانب و دوستان من خواهد بود.

۲- متاسفانه در دوره های قبل شاهد بودیم که سال اولی که شوراها اقدام به فعالیت می کردن در محرم همان سال یک درگیری های ناچیزی در هیئت پیش می آمد امیدواریم امسال با تدبیر بزرگواران این امر تکرار نشود.

۳- در کارهای سازندگی روستا بایستی از جوانان کارآمد روستا استفاده کرد این امر علاوه بر کاهش تخلفات در روستا سبب می شود روستایی آبادتر داشته باشیم.

با تشکر

کشت گیاه پپینو برای اولین بار در خاور میانه در روستای ریاب

برای اولین بار در خاورمیانه و ایران گیاه پپینو با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد در گناباد کشت شد. 

مشاور استراتژیک این پروژه در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: این گیاه که جایگاه اصلی آن آمریکای جنوبی می باشد به صورت پایلوت و به عنوان یک طرح علمی کاربری در شهرستان گناباد که آب و هوای آن مشابه آمریکای جنوبی می باشد، کشت می شود.

 

 کشت گیاه پپینو برای اولین بار در خاورمیانه  در روستا ریاب شهرستان گناباد

مهندس محمدعلی عقیلی گفت: این گیاه حاوی آنتی اکسیدان قوی و ضد سرطان می باشد و میوه آن شبیه خیار و خربزه بوده و طعمی بسیار مطبوع دارد و گیاهی پایاست که در آب و هوای قابل کنترل رشد می کند و سرشار از انواع ویتامینها نظیر A و B و C می باشد و بخاطر نداشتن قند برای افراد دیابتی و فشار خون استفاده می شود.

وی افزود: هم اکنون این میوه در انگلیس کیلویی 7 یورو به فروش می رسد.وروش تکثیر ان از طریقه قلمه زدن است و گیاه ان شبیه

بوته گوجه فرنگی وسیب زمینی است .


ادامه نوشته

سال نو

سال نومی شود.زمین نفسی دوباره می کشد.برگ ها به رنگ در می آیند و گل ها لبخند می زند

و پرنده های خسته بر می گردند و دراین رویش سبز دوباره…من…تو…ما…

کجا ایستاده اییم.سهم ما چیست؟..نقش ما چیست؟…پیوند ما در دوباره شدن با کیست؟…

زمین سلامت می کنیم و ابرها درودتان باد و

چون همیشه امیدوار وسال نومبارک…

بازم مشکل...

این نظر یکی از خوانندگان وبچه های روستامونه :

از شورای اسلامی روستا تقاضای پیگیری مرمت بافت فرسوده روستا را دارم/ چرا طرح متوقف شده؟ در داخل بافت که منازل خالی از سکنه زیاد است پس بهتر است مرمت بافت بیشتر پیگیری شود در ضمن افزایش محدوده و گسترش روستامشکلات را بیشتر می کند پس اولویت با مرمت است موفق باشید/

چرا همیشه باید جوانان ما با مشکل رو به رو باشند.

شورای محترم روستای ریاب بشنوید صدای جوانان روستارو

مردم شما رو برای حل مشکلاتشون انتخاب کردند پس به انتخابشون احترام بذارین این درست نیست که مردم رو به حال خودشون بذارین.

مشکل دیگر : ما مردم کشته مرده ی وعده هاتون هستیم.

به نظر شما درسته با بارش هر باران مردم روستا با ماشین و موتور گل اندود به خانه هایشان برگردند؟ نگویید دست ما نیست تا جایی که من میدونم شورا میتونه با اعمال فشار انجام خیلی از پروژه هارو جلو بندازه . فکر کنم وقتشه که مردم خودشون دست به کار بشن....

لینک به آدرس جدید

با سلام خدمت تمامی بازدید کنندگان گرامی

با توجه به مشغله موجود وحجم زیاد درس ها تا مدتی نمی تونم بطور فعال در وبلاگ فعالیت کنم برای همین اگه میخواین در مورد روستای ریاب اطلاع پیدا نمایید لطفا به ادر زیر که وبلاگ دوستم امیر دهقان ریابی هستش مراجعه نمایید.

 خودم هم هر وقت بتونم مطلب میذارم. با تشکر مرتضی اکبری ریابی

http://reiab89.blogsky.com

                               sal-90.jpg (350×490)

سلام به همه هم وطنان عزیز فرارسیدن نوروز باستانی  بر همگان مبارک.

چند عکس از سفر گردشگران خارجی به روستا

ازدید گردشگران خارجی از روستای ریاب گناباد-فروردین89

 

بقیه در ادامه مطلب

ادامه نوشته

راه های داخلی روستا

 امروز میخوام گله کنم از دهیاری و شورا  وتمام مسئولین

روستای ریاب با داشتن پتانسیل فراوان در زمره ۱۷ روستای طرح گردشگری در خراسان قرار گرفته است وحتی مسئولینی که از تهران آمده بودند معماری روستا را شبیه معماری اصفهان معرفی کردند. وما شاهد حضور گردشگران خارجی طی سالهای اخیر در روستا بودیم .

اما گلایه: با اینهمه پتانسیل موجود  خیابان ها وکوچه های روستا دارای وضعیتی بسیار نامطلوب است به طوری که با هربارندگی مردم باید با مقداری گل وارد خانه هایشان شوند افزون براین نداشتن آبراه مناسب برای فاضلاب باعث شده تا برخی از مردم بی فرهنگ با رها کردن آب در خیابان ها وکوچه ها به این وضعیت نامطلوب بیفزایند.

چرا دهیاری و شورای محترم اقدامی دراین مورد انجام نمی دهند؟

چرا خانه بهداشت روستا با این جور افراد برخوردی ندارند؟

چرا مسئولین شهرستان برای رفاه حال مردم کاری انجام نمی دهند؟

مسئولین شهرستان وشورا ودهیاری داند ازروستا جهت  کسب اعتبار  برای خود استفاده می کنند وبه مردم روستا هیچ توجهی ندارند.

جوانان روستادر منطقه طرح گردشگری که نمی توانند خانه سازی کنند .قسمت های دیگر هم که خارج از محدوده هست ومجوزی برای خانه سازی داده نمی شود.

شورا ودهیاری محترم آگاه باشند اگه شده تا خودتهران وسازمان میراث فرهنگی خواهم رفت تا مردمم به آسایش برسند. شاید این وسط برای مسئولین شهرستان وشورا ودهیاری بد بشه؟

 

روستاي رياب و كيميايي مسكن

*سابقي
گناباد - خبرنگار قدس: اهالي روستاي رياب در چهار كيلومتري غرب شهرستان گناباد براي احداث مسكن با مشكلات فراواني مواجه هستند.
به گفته اهالي، زمينهاي اين روستا يا در اختيار سازمان ميراث فرهنگي است يا خارج از محدوده و يا جزو اراضي كشاورزي مي باشد.اين روستا به دليل بافت قديمي و تاريخي جزو روستاهاي هدف گردشگري انتخاب شده و اهالي حق تخريب و مرمت منازل خود را ندارند، همچنين برخي ديگر از اراضي متصل به منازل مسكوني جزو اراضي كشاورزي است و تغيير كاربري آن مقدور نيست. از طرفي هم جواناني كه توان خريد زمين در شهر را ندارند، براي احداث مسكن به حاشيه اين روستا هجوم آورده اند، اما حاشيه روستا هم خارج از محدوده است و اجازه ساخت و ساز به افراد داده نمي شود.
به گفته اعضاي شوراي اسلامي رياب، برخي از منازل و واحدهاي مسكوني كه در طرح هدف گردشگري قرار گرفته در حال تخريب قرار دارند، اما سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اقدامي براي تعمير و مرمت آن نمي كند.
با توجه به قرار گرفتن زمينهاي كشاورزي در داخل روستا و اتصال آنها به منازل مسكوني و خشكساليهاي اخير آب روستا به شدت كاهش يافته و كفاف آبياري مزارع را نمي كند، به همين خاطر خانواده ها براي جوانان خود در زمينهاي كشاورزي به ساخت منزل جديد اقدام مي كنند كه اين مورد هم به خاطر تغيير كاربري اراضي ممكن نيست و مشكلات مضاعفي را براي اهالي به وجود آورده است.
رئيس اداره ميراث فرهنگي و گردشگري گناباد هم با تأييد اين مطلب گفت: روستاي رياب به خاطر بافت قديمي و تاريخي، يكي از 18 روستاي طرح هدف گردشگري در سطح استان خراسان رضوي مي باشد كه مطالعات طرح با 150 ميليون ريال اعتبار به پايان رسيده و پس از تصويب طرح و تخصيص اعتبار عمليات اجرايي آن آغاز خواهد شد.
عليرضا شناسايي افزود: اين اداره هيچ گونه محدوديتي براي ساخت و ساز ندارد و چنانچه اعتباري از سوي سازمان اختصاص يابد. نماي بيروني ساختمان منازلي كه در طرح واقع شده مرمت و بهسازي خواهد شد.
معاون بنياد مسكن انقلاب اسلامي گناباد هم گفت: مطالعه طرح هادي روستاي رياب توسط اين نهاد تهيه شده است كه پس از آماده شدن طرح بافت گردشگري توسط ميراث فرهنگي و تصويب اعتبار، عمليات بهسازي روستا آغاز خواهد شد.
محمد خطيبي افزود: يكي از مشكلات روستاييان نداشتن سند است كه براي تغيير كاربري ارايه سند مالكيت الزامي است و همين امر موجب مشكلاتي براي روستاييان شده است.
وي پيشنهاد كرد، منازل بسيار بزرگ قديمي داخل روستا به قطعات كوچكتر تبديل تا مشكل كمبود زمين مرتفع شود.
محمدي بخشدار مركزي گناباد هم با تأييد مشكلات اين روستا گفت: جلسات متعددي با نهادهاي ذيربط برگزار شده و در حال پيگيري و رفع اين مشكل هستيم.

  

رياب در طرح گردشگري روستايي

مسئول بافت‌هاي تاريخي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي گفت: با هدف توسعه گردشگري، در سال جاري، طرح مطالعات در 17 روستاي استان انجام مي‌شود.

 

 
ادامه نوشته

روستایم ریاب

ریاب روستایی تاریخی در ۳ کیلومتری شهر گناباد می‌باشد.عمده آب کشاورزی از قنات آن تأمین می‌شود. مزار ابومنصور ریابی در نزدیکی مظهر قنات قرار دارد. ساکنین بیشتر به کشاورزی سنتی مشغول هستند.بناهای مسکونی قدیمی همه گلی با تزیینات آجری میباشند.مسجد،درقلعه،انبارآب بالای ده،انبارآب قلعه،مزارابومنصور، برجهای قلعه،مدرسه قدیم،حمام و....از جمله دیدنیهای این روستا است.

ادامه نوشته

مختصری در مورد ریاب

  روستای ریاب در 3 کیلومتری شهر گناباد واقع شده است.روستای ریاب در طول جغرافیایی 58 درجه و 37 دقیقه و عرض جغرافیای  31درجه و 31 دقیقه 34دقیقه واقع شده است. روستای ریاب در بخش مرکزی در دهستان حومه واقع شده است. این روستا در جنوب غرب شهر گناباد واقع شده است.روستای ریاب در ارتفاع 1225 متری از سطح دریا واقع است.

ادامه نوشته