روستای تاریخی     گردشگری      ریاب

روستای تاریخی گردشگری ریاب

بلاگ تخصصی روستای ریاب
روستای تاریخی     گردشگری      ریاب

روستای تاریخی گردشگری ریاب

بلاگ تخصصی روستای ریاب

قلعه ها و برجها وخندق ریاب

قلعه:  

این روستا دارای دو قلعه تو درتو و هر قلعه دارای برج و بارویی جداگانه میباشد . در قلعه وسطی مهمان خانه بزرگی بوده که سالخوردگان روستا ان را مشاهده کرده اند.در داخل قلعه دوم  خانه های متعددی وجود داشته که افراد خارج قلعه خوارو بار و اشیاء قیمتی خود را در ان جا می گذاشتند. قلعه اصلی روستا به شکل مربع  بوده و هر ضلع ان صد قدم طول دارد . دیواره های قلعه از جنس گل به همراه سنگ های ریز و درشت می باشد که وجود سنگدانه ها قابل تشخیص می باشد.در 4 گوشه این مربع ، 4 عدد برج برای نگهبانی ساخته شده . 2 عدد برج  هم در داخل قلعه ساخته شده بود که وظیفه حفاظت داخلی قلعه را بر عهده داشته. حداقل ارتفاع این برج ها 10 متر بوده است.

 دور تا دور این قلعه خندقی به عرض تقریبی 6 متر و عمق 4 متر کنده شده بود.  که در مواقع خطر دشمن ان را پر اب می کردند تا راه انان را سد کنند.که خود محافظی دیگر برای قلعه بود هم اکنون خندق به علت الودگی پر شده است. 

 

                             

 

برجها

 

دو برج دیگر در روستای ریاب وجود دارد که در قسمت غربی روستا است.برج کوچک در حاشیه محور شرقی –غربی روستا و برج بزگ ضلع غربی  در مجاورت منزل علیپور قرار دارد.این برج با تناسبات  زیبای حاکم بر عرض طول و ارتفاع . طاق زیبای مستقر در گذر برج کنگره های متناسب در لبه برج و بازشوهای ظریف اطراف ان جزء یکی از شاخص های عمده  معماری است.این برج 4طبقه بوده وهر قسمت مخصوص یک عمل در نظر گرفته شدهبود.طبقه اخر ان محل نگهبانی بوده است. 

      برج بزرگ ریاب

                                    

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد