روستای تاریخی     گردشگری      ریاب

روستای تاریخی گردشگری ریاب

بلاگ تخصصی روستای ریاب
روستای تاریخی     گردشگری      ریاب

روستای تاریخی گردشگری ریاب

بلاگ تخصصی روستای ریاب

نحوه ترکیب سطوح و دسترسی ومعابر روستای ریاب

نحوه ی ترکیب سطوح و فضاهای پر و خالی

 

ساختمان ها در این منطقه از  خشت و گل که ظرفیت حرارتی بالایی دارند ساخته شده است . پلان خانه ها متراکم و فشرده  بوده و این تراکم و فشردگی میزان تبادل حرارت ازجداره های خارجی ساختمان را به حداقل می رساند. ساختمان ها در بخشهای متراکم احداث شده و از سایه در سطوح خارجی بیشترین استفاده شده است.وجود حیاط های خصوصی داخلی ومعطوف شدن خانه ها به این حیاط ها از ویژگی های معماری در این منطقه است.این حیاط ها به عنوان عامل ایجاد رطوبت اهمیت فراوان دارند. اتاق ها که رو به حیاط باز می شوند نسبت به باد و طوفان شن و سرمای شدید محافظت می شوند.نمونه ی بارز این معماری را می توان در مسجد روستا با صحن حیاط گسترده دید. 

 

دسترسی ها و معابر

 راه بین روستایی: این معبر در روستا از شمال شرقی وارد شده و به سمت جنوب غرب حرکت می کند. طول این معبر 400 متر است. با عرض اسفالت 7 متر. عملکرد این راه ، جابه جایی سریع و تامین ارتباط با سایر سکونتگاههاست. این محور فاقد  هرگونه تجهیزات روشنایی می باشد.  

معابر اصلی درجه 1: 

نقش اصلی در این نوع معابر علاوه بر جابه جایی وسایل نقلیه ، نقش دسترسی نیز می باشد. سرعت مجاز حرکت وسایل نقلیه در بین راهها بین 40  تا 60 کیلومتر در راهها است. 

معابر درجه 2: 

این راهها در سطح روستا با جهت عمود بر معبر درجه 1 قرار گرفته اند و به درون محلات نفوذ می کند.و دارای ساختار سلسله مراتبی می باشند.این معابر در بخش قدیمی روستا به صورت شرقی غربی است. 

معابر درجه 3: 

این معبر باعث اتصال محلات به یک دیگر است و نقش جمع کننده گی دارد این نوع معابر در بخش قدیمی روستا واقع شده اند و باید سرعت وسایل نقلیه در ان کم باشد 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد