روستای تاریخی     گردشگری      ریاب

روستای تاریخی گردشگری ریاب

بلاگ تخصصی روستای ریاب
روستای تاریخی     گردشگری      ریاب

روستای تاریخی گردشگری ریاب

بلاگ تخصصی روستای ریاب

روستای ریـــاب وکمیابی مسکن

*سابقی گناباد - خبرنگار قدس: اهالی روستای ریاب در چهار کیلومتری غرب شهرستان گناباد برای احداث مسکن با مشکلات فراوانی مواجه هستند.  

 

                                 باقی در ادامه ی مطلب...

*سابقی
گناباد - خبرنگار قدس: اهالی روستای ریاب در چهار کیلومتری غرب شهرستان گناباد برای احداث مسکن با مشکلات فراوانی مواجه هستند.
به گفته اهالی، زمینهای این روستا یا در اختیار سازمان میراث فرهنگی است یا خارج از محدوده و یا جزو اراضی کشاورزی می باشد.این روستا به دلیل بافت قدیمی و تاریخی جزو روستاهای هدف گردشگری انتخاب شده و اهالی حق تخریب و مرمت منازل خود را ندارند، همچنین برخی دیگر از اراضی متصل به منازل مسکونی جزو اراضی کشاورزی است و تغییر کاربری آن مقدور نیست. از طرفی هم جوانانی که توان خرید زمین در شهر را ندارند، برای احداث مسکن به حاشیه این روستا هجوم آورده اند، اما حاشیه روستا هم خارج از محدوده است و اجازه ساخت و ساز به افراد داده نمی شود . 

 

به گفته اعضای شورای اسلامی ریاب، برخی از منازل و واحدهای مسکونی که در طرح هدف گردشگری قرار گرفته در حال تخریب قرار دارند، اما سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اقدامی برای تعمیر و مرمت آن نمی کند.
با توجه به قرار گرفتن زمینهای کشاورزی در داخل روستا و اتصال آنها به منازل مسکونی و خشکسالیهای اخیر آب روستا به شدت کاهش یافته و کفاف آبیاری مزارع را نمی کند، به همین خاطر خانواده ها برای جوانان خود در زمینهای کشاورزی به ساخت منزل جدید اقدام می کنند که این مورد هم به خاطر تغییر کاربری اراضی ممکن نیست و مشکلات مضاعفی را برای اهالی به وجود آورده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری گناباد هم با تأیید این مطلب گفت: روستای ریاب به خاطر بافت قدیمی و تاریخی، یکی از 18 روستای طرح هدف گردشگری در سطح استان خراسان رضوی می باشد که مطالعات طرح با 150 میلیون ریال اعتبار به پایان رسیده و پس از تصویب طرح و تخصیص اعتبار عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
علیرضا شناسایی افزود: این اداره هیچ گونه محدودیتی برای ساخت و ساز ندارد و چنانچه اعتباری از سوی سازمان اختصاص یابد. نمای بیرونی ساختمان منازلی که در طرح واقع شده مرمت و بهسازی خواهد شد.
معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گناباد هم گفت: مطالعه طرح هادی روستای ریاب توسط این نهاد تهیه شده است که پس از آماده شدن طرح بافت گردشگری توسط میراث فرهنگی و تصویب اعتبار، عملیات بهسازی روستا آغاز خواهد شد.
محمد خطیبی افزود: یکی از مشکلات روستاییان نداشتن سند است که برای تغییر کاربری ارایه سند مالکیت الزامی است و همین امر موجب مشکلاتی برای روستاییان شده است.
وی پیشنهاد کرد، منازل بسیار بزرگ قدیمی داخل روستا به قطعات کوچکتر تبدیل تا مشکل کمبود زمین مرتفع شود.
محمدی بخشدار مرکزی گناباد هم با تأیید مشکلات این روستا گفت: جلسات متعددی با نهادهای ذیربط برگزار شده و در حال پیگیری و رفع این مشکل هستیم.  

 

 

 

 

 

منابع: 

 

  مجتبوی،سید حسین،جغرافیای تاریخی گناباد، نشر مرندیز ، بهار 1374

           پور ابراهیم ، خسین، جغرافیای گناباد ، نشر مرندیز گناباد ، 1370

          تابنده گنابادی، سلطان حسین، تاریخ و جغرافیای گناباد ،دانشگاه تهران ،1348

         توسلی گنابادی ، علی اصغر ، گویش  گناباد ( پایان نامه ) دانشکده ادبیات مشهد ،1338

          شرکت اب و فاضلاب روستایی استان خراسان ، 1379

        مهندسین مشاور سرواب، 1373

            شارپلی ،1380

          جوان 1380

           نقشه قابلیت اراضی

           طرح جامع شهرستان گناباد ،مهندسین مشاور پژوهش معماری و شهرسازی

           خانه بهداشت روستای ریاب( پرسشنامه مشاور)

           شبکه بهداشت  و درمان شهرستان گناباد

            شورای اسلامی روستا

           شرکت اب و فاضلاب روستایی خراسان،1379

            واحد تحقیقاتی سازمان منابع طبیعی گناباد

            کسمایی ، مرتضی ، اقلیم و معماری، شرکت خانه سازی ایران، 1372

            کسمایی ، مرتضی، پهنه بندی اقلیمی ایران ، مسکن و محیط های مسکونی،مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1372

 وهمچنین وبلاگ :reiab.blogfa.com 

و سایت :ریاب - ویکی پدیا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد